Nykyään kaikki tieto löytyy internetistä. Valitettavasti myös disinformaatio. Olet varmasti törmännyt netissä tai somessa mainoksiin, joissa myydään mitä ihmeellisimpiä laitteita, jotka mullistavat jonkun määrätyn tehtävän suorittamisen. Laitteita ei saa kuin jostain ulkomaisesta verkkokaupasta ja tarjouskin on voimassa vain nyt. Kaikenlaiset tuotearvostelut voivat olla toki puolueettomia testejä, mutta myös valmistajan omia kehuja, ostettua influenserin hypetystä tai kilpailijoiden negatiivisia arvioita. Tietojen luotettavuuteen on kiinnitettävä entistä tarkempaa huomiota ja nykyään puhutaankin paljon medialukutaidosta. Tässä blogissa nostan esiin kolme näkökulmaa siitä, miksi messut haastavat internetin liiketoiminnan tietolähteenä.

Markku Varsila

Tuotteiden ja yhteistyökumppanin vertailu on tehokkainta messuilla – Nämä 3 kysymystä varmistavat sen


1. Teetkö tärkeitä päätöksiä tapaamatta asiaan liittyviä ihmisiä ja näkemättä kohteita?

Olen todennut messujen olevan hyvää informaatiologistiikkaa: näet fyysisesti myynnissä olevat tuotteet, pystyt keskustelemaan myyjien kanssa kasvotusten ja voit messuosastolla keskustella myös muiden paikalla olevien asiakkaiden kanssa heidän kokemuksistaan.

Kasvotusten pystyy muodostamaan käsityksen myyjän luotettavuudesta aivan toisella tavalla kuin ”anonyymien” sähköpostien ja puhelinkeskusteluiden perusteella. Vanha kansanviisaus ”älä osta sikaa säkissä” on jopa entistä ajankohtaisempi. Millaiseen tietoon sinä perustat päätöksesi? Oletko muuten huomannut, että messujen englanninkielinen nimi fair tarkoittaa suomeksi myös rehellinen, reilu, oikeudenmukainen, puolueeton ja tasapuolinen.

2. Saatko internetistä riittävästi tietoa luotettavan yhteistyökumppanin löytämiseen?

Hankkimasi sähkötarvikkeet ovat osa omaa urakkaasi, palveluasi, tuotettasi ja imagoasi. Jos ketjun yksikin lenkki pettää, se leimaa helposti kaikki projektin osapuolet, oli syy sitten mikä hyvänsä.

Onko sinulla varaa luottaa pelkästään siihen tietoon, mitä netistä löytyy? Kyse on sinun liiketoiminnastasi! Entä paljonko aikaa käytät tietojen etsimiseen netistä? Sähkömessuilla saat yhdessä päivässä tehokkaasti käsityksen markkinoiden tarjonnasta ja jos käytät toisen päivän, voit syventyä paremmin kiinnostavien tuotteiden ominaisuuksiin ja pyytää tarjouksia tai ratkaisuehdotuksia näytteilleasettajilta.

3. Pystytkö vertailemaan ja tekemään järkeviä ostopäätöksiä verkkosisältöjen perusteella?

Messuilla et ole vain netin informaatiotulvan armoilla, vaan perustat päätöksesi monipuolisempaan tietoon sekä tuotteesta että sen myyjästä. Kun sinulla on itse mahdollista nähdä tuotteet ja esittää niistä haluamiasi kysymyksiä, saat yksityiskohtaisempaa ja tarkempaa tietoa.

Tuotteiden ja ratkaisujen vertailu kilpaileviin ja messujen asiantuntijaseminaareista saamaasi tietoon rakentaa sitä paljon peräänkuulutettua medialukutaitoa. Messuilla se tapahtuu ajankäytön kannalta tehokkaasti samalla kun tutustut tuotteisiin. Nippelitieto löytyy netistä, mutta kokonaiskuva syntyy messuilla. Siksi messut ovat internetajalla entistä ajankohtaisemmat. Jos et ole aiemmin käynyt sähkömessuilla, niin kannattaisiko nyt kokeilla?

Kirjoittaja:
Markku Varsila

Sähkömessujen neuvottelukunnan puheenjohtaja
toimituspäällikkö, Valo-lehti
 

LISÄTIETOA:

Lisätietoa aiheesta pääset lukemaan näistä linkeistä: