FinnMateria 2024 -messut kokosivat marraskuussa 2024 yhteen kaivannaisteollisuuden asiantuntijat, yritykset ja sidosryhmät messu- ja tapahtumakeskus Paviljonkiin, Jyväskylään. Tapahtuman onnistumista mitattiin kattavilla tutkimuksilla, jotka kartoittivat niin kävijöiden kuin näytteilleasettajien kokemuksia, tarpeita ja näkemyksiä messuista. Tutkimukset toteutti Tietoykkönen Oy.
Kävijätutkimus: Verkostoitumista ja uusia mahdollisuuksia
Kävijätutkimuksen tulokset osoittivat, että messut houkuttelivat monipuolisen joukon ammattilaisia eri toimialoilta:
- Suurin kävijäryhmä edusti kaivosteollisuutta (28 %), mutta myös metallien jalostuksen (11 %), malminetsinnän (16 %) ja malmien rikastus- ja prosessiteollisuuden (15 %) asiantuntijat olivat edustettuina.
- Päätöksentekijöitä paikalla: 63 % kävijöistä ilmoitti tekevänsä päätöksiä tai osallistuvansa hankintapäätöksiin organisaatiossaan.
Messujen merkitys alalle ja niiden onnistuminen näkyivät selvästi tuloksissa:
- 97 % kävijöistä suosittelisi tapahtumaa kollegalleen.
- 88 % antoi tapahtumalle arvosanaksi hyvä tai erittäin hyvä.
- 72 % piti messuja merkittävänä tai erittäin merkittävänä alan tapahtumana Suomessa.
Keskeisimmät syyt messuille tuloon
Kävijät saapuivat messuille erityisesti pysyäkseen ajan tasalla alan kehityksestä (45 %), solmiakseen uusia asiakaskontakteja (42 %) ja kartoittaakseen yhteistyömahdollisuuksia (34 %).
Messut eivät olleet vain tiedonhankinnan paikka – ne tarjosivat myös käytännön hyötyjä:
- 74 % löysi uusia liikesuhteita ja tuttavuuksia.
- 74 % sai uusia ideoita liiketoimintaansa.
Kävijöillä oli myös pitkä viipymä tapahtumassa. 58 % kävijöistä vietti messuilla aikaa enemmän kuin viisi tuntia ja 36 % vieraili useampana päivänä.
Avoimissa palautteissa korostui messujen ammattimainen ja tiivis tunnelma: tapahtuma toi yhteen alan keskeiset toimijat ja mahdollisti verkostoitumisen rennossa ilmapiirissä.
”Hyvä kattaus erilaisia asioita. Uusia juttuja, koska edellisestä on jo pari vuotta ja teknologian ja digitaalisuuden käyttömahdollisuudet laajenevat koko ajan.”
”Hyvä mahdollisuus yhdellä kerralla nähdä useita liiketoiminnan kannalta tärkeitä toimittajia ja kuulla ajankohtaisia esityksiä sekä nähdä vanhoja tuttuja.”
”Hyvä oman alan tapahtuma, jossa pääsee luomaan uusia kontakteja ja mahdollisuuksia päästä töihin.”
”Messut on hyvä hetki ottaa kontaktia rennommassa ilmapiirissä. Joka kerta tulee joku uusi idea /innovaatio vastaan.”
Näytteilleasettajatutkimus: näkyvyyttä ja kohdennettuja kohtaamisia
Messuilla mukana olleet näytteilleasettajat arvioivat tapahtuman erittäin positiivisesti ja heidän näkemyksensä vahvistivat messujen arvon myynti- ja verkostoitumiskanavana:
- 93 % sanoo, että FinnMateria-messut vastasivat käsitystä hyvistä alan messuista melko hyvin tai erittäin hyvin.
- 77 % arvioi messujen merkityksen Suomen alan tapahtumana merkittäväksi tai erittäin merkittäväksi.
- 89 % antoi tapahtumalle kokonaisarvosanaksi melko hyvä tai erittäin hyvä.
Messut tarjosivat oikean yleisön
Messujen arvo näkyi konkreettisesti uusien asiakassuhteiden luomisessa. Näytteilleasettajat arvostivat erityisesti sitä, että messut vetivät paikalle oikean kohderyhmän:
- Messuvieraat olivat hyvin orientoituneita alaan ja selvästi valikoituneita.
- Messut olivat sopivan kokoiset, mikä mahdollisti syvällisemmät keskustelut asiakkaiden kanssa.
- Useille yrityksille messut olivat menestys, ja jatkotoimia sovittiin runsaasti.
Avoimia palautteita näytteilleasettajilta:
”Messuilla on paljon meidän asiakkaita ja kilpailijoita, joten on hyvä olla näkyvillä.”
”Tapahtumaan osallistuu laaja-alaisesti vuoriteollisuuden arvoketjun tekijöitä, minkä vuoksi tapahtuma on hyvä nykyisten ja uusien suhteiden luomiseen.”
”Messujen sisällön rakenne on selkeä ja näytteilleasettajien tarjonta edusti kattavasti kohdennettua materiaalisektoria. Kävijät olivat hyvin orientoituneet alaan ja selvästi valikoituneita kävijöitä.”
”Keskeisimmät toimijat kaivannaisteollisuuden saralla mukana ja mahdollisuus kontaktoitua alan merkittävien yritysten kanssa sekä luoda uusia asiakassuhteita.”
FinnMateria 2024 -messut onnistuivat yhdistämään alan asiantuntijat, yritykset ja päättäjät tehokkaasti. Kävijät saivat uusia ideoita ja liiketoimintamahdollisuuksia, kun taas näytteilleasettajat kokivat saavansa erinomaista näkyvyyttä oikeanlaiselle yleisölle. Tutkimustulokset tukevat FinnMateria-messujen asemaa Suomen johtavana kaivannaisteollisuuden tapahtumana, joka palvelee niin ammattilaisia, yrityksiä kuin koko alan kehitystä.