Uusi kuljetusalan verkostoitumistapahtuma KuljetusAreena 27.5.2025 täydentää Jyväskylän tarjontaa kuljetusalan yrityksille valtakunnallisesti.
Yksipäiväisessä tapahtumassa kuullaan mielenkiintoista ohjelmaa alan ajankohtaisista aiheista. Ohjelma täydentyy vielä, joten pysythän kuulolla!
KuljetusAreena 2025 Ohjelma
Ohjelmalava Event
Avauspuheenvuoro
Digitalisaation rooli toimitusketjun tehokkuuden ja vastuullisuuden parantamisessa
Digitalisaation rooli toimitusketjun tehokkuuden ja vastuullisuuden parantamisessa.
Suomen Kaukokiito Oy:n vastuullisuus- ja teknologiajohtaja Samuli Toivonen avaa puheenvuorossaan, miten data tukee logistiikan arkea ja kehittämistä. Pääpaino on siinä, miten sen avulla voidaan tehostaa toimitusketjua ja vähentää kuljetuksista aiheutuvia päästöjä.

Digitaalisen toimintaympäristön kehitys sekä tekoälyn tarjoamat uudet mahdollisuudet logistiikan alalla
Antti Paasilehto tulee arvioimaan puheenvuorossaan käynnissä olevan digitalisaatiokehityksen tilaa ja haasteita sekä kansallisesta että EU:n näkökulmasta. Data, automaatio sekä tekoälyn käyttö ovat jo osa perusarkeamme, mutta tästä huolimatta vauhdikkaasti etenevän digitalisen murroksen edellyttämien rakenteellisten muutosten (systeeminen muutos) aikaansaaminen on kuitenkin vaikeaa. Miten voisimme kehittää toimintaamme, jotta saisimme bittimuotoisen strategisen pääoman palvelemaan paremmin tarpeitamme. Kattavaan, laadukkaaseen ja yhteen toimivaan dataan perustuvan digitaalisen toimintaympäristön rakentaminen avaisi uusia mahdollisuuksia myös kehittää tekoälyperusteisia mallintamis- ennustamis- ja simulaatiotyökaluja. Tällaisten välineiden avulla kykenisimme kohdentamaan resurssejamme entistä tehokkaammin, lisäämään toimintamme vaikuttavuutta sekä varmistamaan, että toimintamme vaikutukset ovat tavoitteiden mukaiset.

Vastuullisuus ja kuljetusyritysten haasteet
Toiminnanohjausjärjestelmän merkitys ja hyödyt kokonaisuuden hallinnassa
LogiApp on monipuolinen kuljetusliikkeille ja linja-autoyrityksille suunnattu ohjelmisto, jossa on toiminnanohjausjärjestelmän (Enterprise Resource Planning, ERP) sekä kuljetusten hallintajärjestelmän (Transport Management System, TMS) toimintoja, kuten kuljetusten suunnittelu ja ohjaus, reittien automaattinen optimointi, tilausten hallinta sekä laskutus, kuljetusten kustannusten ja katteen laskenta, kuljetusten päästölaskenta, kuljettajien työajan hallinta, työturvallisuuden hallinta sekä kaluston hallinta ja ajoneuvotelematiikka. Keskeisenä LogiApp-ohjelmiston kehityksen tavoitteena on ollut laajan ohjelmistokokonaisuuden tarjoaminen kuljetusliikkeelle ja näin vähentää tarvetta usealle erilliselle ohjelmistolle. Esityksessään Panu kertoo LogiApp-ohjelmiston ominaisuuksista sekä käyttäjäpalautteesta ja hyödyistä, joita asiakkaat ja käyttäjät ovat kokeneet saavuttaneensa ohjelmistoa käyttämällä. Tietoa on kerätty haastatteluilla ja kyselytutkimuksilla vuosina 2024 ja 2025. Yhä useammin LogiApp-järjestelmä tulee korvaamaan useampaa aiemmin käytössä ollutta erillistä järjestelmää, kuten esimerkiksi kuljetustenhallintajärjestelmän, työajan kirjauksen järjestelmän sekä kalustonhallinta- ja ajoneuvotelematiikkajärjestelmän. Joskus LogiApp on kuljetusyrityksen ensimmäinen toiminnanohjausjärjestelmä, jolloin vertailukohtana on tilanne, jolloin yrityksen toimintaa on aiemmin pyöritetty kokonaan ilman digitaalisia työkaluja tai hyödyntämällä Excel-taulukoita, Google-kalenteria, WhatsAppia tai vastaavia monikäyttöohjelmistoja.

Electrification of heavy-duty trucks in Sweden
Nikita from Lindholmen Science Park will present several publically co-founded system demonstration projects conducted to accelerate the introduction of heavy-duty battery electric trucks in Sweden. The main focus will be on the REEL project which has over the time span of 4 years gathered 45 organisations to operate over 70 prototype and mass-produced battery electric trucks from two Swedish manufacturers Volvo and Scania. In addition, the E-Charge project will be presented focusing on electrification of long-haul logistics flows.

Vety raskaan kaluston ja joukkoliikenteen käyttövoimana
Loppupuheenvuoro
Ohjelmalava Areena
Lastausalue – unohdettu mahdollisuus?
Keypointin puheenvuorossa kysytään mm.: ”Milloin viimeksi olet kuullut innovaatiosta lastauspihalla?” Tavaravirtojen, reittien polttoaineen ja kaluston optimointi on jokaisen logistiikan kanssa toimiville selvää. Lastauspihoilla operointi on jäänyt kehityksestä sivuun vaikka sen merkitys kokonaisuuteen on kiistaton. Keypointin älykkäät turvaratkaisut tuovat muutoksen vallitsevaan tilanteeseen. Esityksessä käydään läpi kuinka älykkäät tutkaohjatut ohjauslaserit ja -etäisyysnäytöt auttavat kuljettajia tuomaan säästöjä yrityksen toimintaan.

Tekoälyllä puhtia resurssisuunnitteluun
Kuljetusyritykset pitävät yhteiskunnan rattaat pyörimässä ja Diffon Missiona on mahdollistaa se, että pyörät pyörivät kannattavasti nyt ja tulevaisuudessa. Puheenvuorossaan Pernu kuvaa miksi yritysten kannattaa hyödyntää dataa ja tekoälyä resurssisuunnittelussa, mitä se käytännössä tarkoittaa ja miten asian kanssa pääsee ketterästi eteenpäin.

Aihe tarkentuu
Vastuullisuusraportoinnilla vahvaan ja kestävään kasvuun
Vaivatonta päästölaskentaa
Matocon TEMS-ohjelman käyttö kuljetusten päästölaskentaan ja raportointiin on helppoa ja vaivatonta, koska se automatisoi monimutkaiset laskentaprosessit ISO 14083:2023-standardin mukaisesti. Käyttäjän ei tarvitse hallita päästökertoimia tai manuaalisia laskutoimituksia, sillä ohjelma tekee työn automaattisesti.
TEMS integroituu saumattomasti kuljetusliikkeiden nykyisiin toiminnanohjausjärjestelmiin, jolloin tieto kuljetusmääristä, reiteistä ja kalustosta siirtyy järjestelmien välillä automaattisesti. Tämä säästää aikaa, vähentää virheitä ja varmistaa ajantasaisen sekä luotettavan päästöraportoinnin.
Proaktiivinen päästöraportointi on kuljetusliikkeelle merkittävä kilpailuetu, sillä se osoittaa yrityksen sitoutumista vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen. Lisäksi TEMSin raporttien visuaalinen esitystapa Power BI:ssa tai Qlik Sensessä mahdollistaa kasvihuonekaasupäästöjen analysoinnin eri päästölähteiden ja asiakkaiden osalta, mikä auttaa tunnistamaan kehityskohteita ja optimoimaan toimintaa tehokkaasti.

Digitaalinen ja hallittu logistiikan tulevaisuus -hanke
Digitaalinen ja hallittu logistiikan tulevaisuus -hanke
Teemu Heikura, Finntrafic
Aihe tarkentuu
13:30 – 13:40 Suomen Kuljetusturva
eFTI suunnittelupöydältä käytäntöön
eFTI-hankkeessa toteutetaan Euroopan laajuinen järjestelmä kaupallisten toimijoiden ja viranomaisten väliseen tiedonvaihtoo. eFTI kattaa yhteisen tietostandardin ja menetelmä sähköisten rahtitietojen välittämiseen. Vediafi:n esityksessä Lasse Nykänen kertoo eFTI kehityksestä sekä käytännön pilotoinnista yhdessä kuljetusyhtiön, eCMR-alustan ja viranomaisten kanssa. Vediafi tarjoaa omaa eFTI-alustaa pilottiin, joka liittää kaupalliset toimijat viranomaisten eFTI-järjestelmään.
