Rakennusala elää haastavia aikoja. Samaan aikaan, kun toivomme pikaista käännettä parempaan, on alan yritysten tärkeä varmistaa, että ne pysyvät asiakkaiden mielessä myös hiljaisina aikoina.
Tässä blogissa Jyväskylän Rakennusmessujen suunnitteluryhmään kuuluvat Tommi Rautjärvi, Jaska Lauttala ja Matti Kuosmanen kertovat, miksi rakennusalan yrittäjien kannattaa panostaa markkinointiin myös laskusuhdanteen aikana. Markkinointia yrityksen näkyvyyden suhteen voidaan tehdä tehokkaasti pienelläkin budjetilla.
Jyväskylän Rakennusmessujen projekti- ja suunnittelutiimiläisiä.
Edessä vasemmalta Tanja Hurttia ja Noora Bragge Jyväskylän Messuilta. Takarivissä vasemmalta Matti Kuosmanen ja Mika Venäläinen Jyväskylän Messuilta sekä Jani Kalsi (Keski-Suomen Sähkötekninen Yhdistys ry), Jaska Lauttala (Keski-Suomen rakennusinsinöörit- ja arkkitehdit RIA ry) ja Reijo Kujala (Jyväskylän Puutarhaseura) Rakennusmessujen suunnitteluryhmästä.
1. Pysyt asiakkaiden mielessä, kunnes paremmat ajat koittavat
Laskusuhdanteiden aikana moni yritys päätyy vähentämään markkinointia. Asiakasmäärät supistuvat, eikä markkinointia saateta nähdä kannattava.
Jyväskylän Rakennusmessujen projekti- ja suunnittelutiimi uskoo, että vähäinenkin esilläolo kannattaa myös hiljaisina aikoina. Asuminen ja koti kiinnostavat yleisesti kuluttajia, vaikkei projekteja pääsisi aloittamaan hetkeen. Tietoa kodin ja mökin rakentamisesta, remontoinnista, tuotteista ja kumppaneista halutaan kartoittaa jo hyvissä ajoin etukäteen. Silloin, kun uudistuksia ei tehdä käytännössä, käytetään mielellään aikaa niiden suunnitteluun. Tyypillisesti esimerkiksi talon rakentamista koskeva kokonaissuunnittelu vie vähintään vuoden.
Kuluttaja katsoo tulevaisuuteen ja janoaa tietoa,
vaikkei olisi juuri siinä hetkessä tekemässä ostopäätöstä.
”Kuluttaja katsoo tulevaisuuteen ja janoaa tietoa, vaikkei olisi juuri siinä hetkessä tekemässä ostopäätöstä. Ja kun talous alkaa elpyä, on näkyvissä olleilla yrityksillä etulyöntiasema niihin, jotka vasta käynnistävät markkinointia uudelleen. Mikäli yritys supistaa markkinointiaan, vaarana on, että yritys unohtuu”, sanoo Tommi Rautjärvi, tekninen johtaja Äänekosken Kaupunkirakenne- ja ympäristötoimelta ja suunnitteluryhmän jäsen Jyväskylän Rakennusmessuilta.
Vaikeinakin aikoina on usein nykyhetkeen ja tulevaan
liittyviä teemoja, jotka kiinnostavat ihmisiä.
”Vaikeinakin aikoina on usein siihen hetkeen ja tulevaan liittyviä teemoja, jotka kiinnostavat ihmisiä. Tällä hetkellä niitä ovat esimerkiksi vihreä siirtymä ja rakennuslaki sekä lähes jatkuvana teemana pitkään ollut korjausvelka. Markkinointi massoille ei välttämättä ole tarpeellista tällaisina aikoina, mutta oman yrityksen palveluja on hyvä markkinoida esimerkiksi vallitsevien teemojen näkökulmasta. Muuten voi käydä niin, etteivät asiakkaat tiedä energiaremonttia ja muita uudistuksia suunnitellessa, millaisia ratkaisuja ja kumppaneita löytyy”, sanoo Jyväskylän Rakennusmessujen suunnitteluryhmän jäsen Jaska Lauttala, Keski-Suomen rakennusinsinöörit- ja arkkitehdit RIA ry:stä.
2. Hiljaisina aikoina erotut markkinoinnilla
Olemalla esillä ja pysymällä mielessä, olet ensimmäisten joukossa, kun potentiaaliset asiakkaat aloittavat tarjouspyyntökierroksen. Hiljaisina aikoina on myös tilaisuus erottua markkinoinnilla.
Laskusuhdanteen aikana on helpompi
kiinnittää ostajien huomio itseensä.
”Laskusuhdanteen aikana on helpompi kiinnittää ostajien huomio itseensä verrattuna siihen, kun mainostajia samassa kategoriassa oman tuotteensa kanssa on loputtomiin. Juuri tämmöinen notkahdus markkinoilla voi antaa mahdollisuuden sille, joka uskaltaa jatkaa panostustaan markkinointiinsa”, Rautjärvi sanoo.
”Olemalla näkyvillä mahdollistetaan, että kun ajat paranevat, jää yrityksen asiakkaaksi se, kenestä on pyritty huolehtimaan myös vaikeana aikana. Taantumassa on tärkeää löytää myös uusia asiakasryhmiä”, hän lisää.
3. Voit tehdä tehokasta markkinointia pienelläkin budjetilla
Järkevästi valituilla markkinointikeinoilla voidaan saavuttaa laajaa näkyvyyttä myös pienellä panostuksella.
Messuilla saat brändisi konkreettisesti esille ja
tavoitat tuhansia asiakkaita kasvokkain.
”Yksi kustannustehokkaimmista tavoista hankkia laajaa näkyvyyttä yritykselle, tuotteille, palveluille ja asiantuntijoille on messut. Messuilla saat brändisi konkreettisesti esille ja tavoitat tuhansia asiakkaita kasvokkain. Esimerkiksi Jyväskylän Rakennusmessuilla vieraili viime vuonna 10 000 kävijää”, sanoo Matti Kuosmanen, Jyväskylän Rakennusmessujen projektipäällikkö.
Messut ovatkin arvostettu media niin ammattilaisten kuin kuluttajien keskuudessa. Tämä selviää esimerkiksi Jyväskylän Rakennusmessut 2023 -tutkimuksen tuloksista:
Näytteilleasettajat:
- 95% mielestä tapahtuma vastasi odotuksia
- 75% tapahtuma oli erittäin hyvä tai hyvä
- 66% uskoo Rakennusmessujen merkityksen omalle liiketoiminnalle kasvavan tai vähintäänkin pysyvän yhtä tärkeänä tulevaisuudessa
Kävijät:
- 95% kävijöistä suosittelee tapahtumaa
- 63% kävijöistä eki tai aikoi tehdä ostoksia messukäynnin seurauksena76% kertoi saaneensa paljon ideoita messuilta
Jyväskylän Rakennusmessuille
kannattaa ehdottomasti osallistua.
”Jyväskylän Rakennusmessuille kannattaa ehdottomasti osallistua ja osallistumiseen kannattaa ja myös pitää valmistautua huolellisesti. Nämä messut ovat myös suurelta osin yleisömessut. Yleisömessuilla käyvät asiakkaat ovat yleensä aktiivisia vaikuttajia ja jakavat messuilla saamaansa tietoa näytteilleasettajista ja heidän tuotteistaan omalle piirilleen. Messuilla on mahdollisuus tehdä hyvinkin vaikuttavaa brändityötä omasta yrityksestään, koskien vaikka ilmastoasioita”, Tommi Rautjärvi sanoo.
Katso alla olevalta videolta, miksi Marja Kolari Noblessalta pitää esilläoloa tärkeänä Jyväskylän Rakennusmessuilla.
Teksti: Jyväskylän Rakennusmessujen viestintä
Kuvat: Mika Nuorva